دلتنگی ها ...
دلتنگی ها ...

دلتنگی ها ...

چگونگی بوت کردن رایانه


هر وقت رایانه‌تان را روشن می‌کنید، نخستین اتفاقی که می‌افتد این است که BIOS کار خود را انجام می‌دهد. در بسیاری از سیستم‌ها، BIOS متنی را نشان می‌دهد که توصیف‌کننده مواردی مثل مقدار حافظه RAM، نوع دیسک سخت و… در آن سیستم است.

این نشان می‌دهد که در طول فرآیند بوت شدن سیستم، BIOS مقدار قابل ملاحظه‌ای عملیات را انجام می‌دهد تا سیستم شما آماده به کار شود. در این قسمت برخی از این عملیات برای یک PC معمولی به‌طور خلاصه توصیف می‌شود:

پس از چک کردن CMOS Setup و فراخوانی سیستم اعمال وقفه‌ها، BIOS بررسی می‌کند که آیا کارت گرافیک کار می‌کند یا نه.

بیش‌تر کارت‌های گرافیک یک BIOS کوچک دارند که حافظه و پردازنده گرافیکی موجود روی آن‌ها را مقداردهی اولیه می‌کند. درغیر این صورت BIOS اطلاعات مربوط به راه‌اندازی کارت گرافیک را از روی یک تراشه ROM موجود برروی مادربورد می‌خواند.

سپس BIOS چک می‌کند که آیا (Cold boot (Reset کردن سیستم به‌صورت سخت‌افزاری؛ مثلا با دکمه reset روی case) اتفاق افتاده یا (Reboot (Reset کردن سیستم به‌صورت نرم‌افزاری مثلا با Alt+Ctrl+Del است.

BIOS این کار را با چک کردن مقدار موجود در خانه حافظه با آدرس 0000:0472 انجام می‌دهد. اگر مقدار 1234h در این خانه ذخیره شده باشد، منظور Reboot است. بنابراین BIOS از انجام عملیات POST صرف نظر می‌کند و فقط سیستم را reset می‌کند.

هر مقداری غیر از 1234h نشان‌دهنده Cold boot است. (مثل اینکه سیستم تازه روشن شده - POST هم انجام می‌شود). اگر Cold boot اتفاق افتاده باشد BIOS هریک از آدرس‌های خانه‌های حافظه RAM را با نوشتن و خواندن مقداری در آن‌ها آزمایش می‌کند.

هم‌چنین پورت‌های PS/2 یا USB را هم برای صفحه کلید و ماوس بررسی می‌کند. BIOS به دنبال گذرگاه PCI (Peripheral Component Interconnect) هم می‌گردد و اگر آن را پیدا کرد همه کارتهای PCI را چک می‌کند. اگر در حین انجام عملیات POST اشکالی به‌وجود بیاید، BIOS با بوق اخطار یا پیغامی که برروی صفحه نمایش نشان داده می‌شود، بروز اشکال را به شما اعلام می‌کند. معمولا اگر در این مرحله اشکالی پیدا شود، این اشکال سخت‌افزاری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد